tiistai 28. lokakuuta 2014

Ryhmäliikunnasta hurmaantunut hyytyi bodypumpissa

Minä, kuka vannoin pitkään vain ja ainoastaan kuntosalilla käymisen nimeen, olen nyt innostunut ryhmäliikuntatunneista uuden kuntokeskuksen myötä. Selkeästi painojen nosto ei tuonut toivottua tulosta, joten hyvä vähän vaihdella repertuaaria ja käydä myös aerobista treenaamassa. Olen nyt käynyt tasaisesti 3-4 kertaa viikossa kuntoilemassa, lisäksi koiran lönköttelylenkitykset siihen päälle.

Eilen oli bodypumpin vuoro. Pitkästä aikaa siis. Hävetti kyllä, miten huonoon jamaan olen itseni päästänyt, kun tehot loppuivat ihan täysin joissain liikkeissä. Ne sarjat vaan ovat niin pitkiä, etten jaksanut tehdä samoilla painoilla kuin kuntosalilla olen tehnyt. Esimerkiksi hauiskääntöjä treenaan salilla useimmiten 10 kg painoilla/käsi, pumpissa otin eilen 5 kg kiekot tankoon ja loppui aivan totaalisesti habateho jo puolivälissä sarjaa. Sit piti vaihtaa 2,5 kg käsipainoihin ja silti tärisi loppua kohti. Muahah. Samoin askelkyykkyjä ja kyykkäyksiä tehdessä 2x5 kg oli aivan mun jaksamisen äärirajoilla. Hooverissa olin ihan raato varsin nopeasti, kylkihooverista puhumattakaan.

Silti oli hauskaa kyllä. Ja se tunti meni aika nopsaan. Nyt reisissä tuntuu, että jotain on tehty.

tiistai 21. lokakuuta 2014

Kankku kipeänä spinningistä

Kiitos ihana aktiivinen lukija, kuka kyselit, miten menee. Sillä täältä pesee! :) Olen ollut vähän väsynyt bloggaamiseen, kun tuntuu, että urakka on hidas ja pudotettavia kiloja roppakaupalla. Myöskään mitään uutta jännää ei tunnu tapahtuvan, kunhan koitan tehdä ateria aterialta järkeviä valintoja. Enimmäkseen menee hienosti, välillä tulee ylilyöntejä. Vaakalukema on oikeastaan pysynyt melkolailla samassa, sen sijaan vaatteissa olen huomannut, että vähän olen päässyt kiristymään. Jeah!

Tein myös aika ison päätöksen viime viikolla. Vaihdan nimittäin kuntokeskusta, koska olen vähän puutunut tuohon edelliseen. Uusista tiloista, isommasta kuntosalista ja kattavammasta ryhmäliikuntavalikoimasta saa kivaa pientä kipinää urakkaan. Toki tiedän, että painonpudotuksessa ruokavalio on avainasemassa ja liikunta on ihan kärpäsenroska siinä hommassa. Mutta tukee se kuitenkin yleistä hyvinvointia ja jaksamista normiarjessa, joten ei paha. Liityin siis uudestaan Sats Elixian jäseneksi. Aina mä sinne jotenkin päädyn, olisikohan tämä nyt kolmas kerta jäsenenä ;) Poskettoman kallista hommaa kyllä, mutta tuhlaan mä paljon turhempaankin rahaa. Nyt oli joku kampanja, että sai liittyä ilmaiseksi (normisti maksaa 59 euroa) ja treenata marraskuun loppuun saakka veloituksetta, sen jälkeen homma kustantaa 69 e/kk. Töistä saan liikuntaseteleitä ja koska käytän palveluja kolmisen kertaa viikossa minimissään, niin ei se niin paha ole.

Eilen olin spinning-tunnilla (tai Elixiassahan se on Xycling) ja oli kyllä kovin kivaa! Syke nousi mahtavasti ylöspäin ja oli sellainen iloinen fiilis koko tunnin ajan. Ajattelinkin, että ehkä mä vauhditan vähän mun painonpudotusta noilla aerobisilla lajeilla. Ennen tuli käytyä vain kuntosalilla ja sehän on tietty hyvä juttu myöskin, mutta nyt yritän vähän monipuolistaa mun repertuaaria.

Mun uuteen aamupalaan olen kyllä kovin ihastunut. Siihen tulee heraproteiinijauhetta, vettä, pellavansiemeniä, OptiMSM-jauhetta, marjoja, pieni banaani ja chia-jauhetta. Erinomainen makukombo ja pitää nälkää todella hyvin ja pitkään.

keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Smoothie + heraa aamupalalla

 Mun ruokavalion ryhtiliike sujuu erinomaisesti. Yritän olla olematta täysin ehdoton, ettei taas lähde mässäämiseksi. Se oli ehkä mun ongelma esimerkiksi Dukan-dieetissä: jos ei KOSKAAN saa syödä jotain, niin sitä juuri alkaa tekemään mieli. (Joskin Dukanissahan on ajatuksena, että kun normaalipaino on saavutettu, ei ole enää noita kieltolistoja. Mutta koska en koskaan päässyt sinne asti, koin sen ongelmaksi.)

Nyt tähtään syöväni neljä kertaa päivässä. Aamupalaksi vetelen yleensä smoothien, johon laitan marjoja, vettä, heraproteiinijauhetta ja toisinaan banaanin. Päivän muut ateriat pyrin koostamaan siten, että niissä on paljon vihanneksia ja jotain hyvälaatuista proteiinia. Esimerkiksi tänään lounaslautasella on paistettua kesäkurpitaa ja herkkusieniä sekä uunissa paahdettua lohta. Mahdollisesti kuorin siihen kylkeen porkkanan.

Välipalana mulla on usein esimerkiksi kourallinen manteleita, proteiinijauhetta + vettä ja vaikkapa porkkanoita, koska ne ovat helppoa konttorirotan välipalaruokaa. Toimiston keksihyllyt on ollut helppo kiertää taas kaukaa. :)
Maitotuotteita en käytä tällä hetkellä juurikaan. Kokeillaan nyt sitten tätäkin. Eli ei rahkaa tai raejuustoa, niitä on ehtinyt syömään koko iän jo niin paljon, että tulee korvistakin ulos. Kahvimaidon pyrin korvaamaan kookosmaidolla tai jos koittaisi vaikka mantelimaitoa seuraavaksi. Tässäkään en ole ehdoton: jos kookosmaitoa ei ole ulottuvilla, niin kahviin voin lorauttaa hieman ihan normimaitoa. En mä siitä hajoa.

Olen nyt jatkanut tätä sellaiset parisen viikkoa (OH my, se on se Kriittinen Pari Viikkoa, jonka jälkeen aina yleensä into lopahtaa). Paino on tippunut parisen kiloa. Siis siitäkin huolimatta, että välillä on tullut herkuteltua vaikka pannukakulla, omenapiirakalla tai irtsareilla. Yritän siis syödä niin, kuin normaalipainoinen söisi. Ilman, että se ruokavalio on joku mörkö.




keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Ruokaremontti sujuu

Jummijammi, olen pysynyt hienosti ruokavaliossa. Kasviksia menee urakalla. Eilen kyllä meni listan ohi hieman, kun söin hieman pannukakkua hunajalla. Se sallittakoot: liian ehdoton ei saa olla :)

sunnuntai 31. elokuuta 2014

Proteiinia ja rehuja, siitä on painonpudottajan ateriat tehty


Pakkohan sitä on ottaa itseään niskasta kiinni, kun päälle mahtuvat vaatteet tuntuvat olevan kaapissa vähemmistö. Että hittoako mä mussutan epäsopivia ruokia ja leviän, kun en kerran viihdy kropassani tällaisena. Hetken saan nautintoa herkuista, mut kärsin kokoajan mun kropasta. 

Kuvista näette vähän osviittaa siitä, mitä syön tällä hetkellä. Koitan tehdä kerralla monta eri annosta valmiiksi, niin on sitten helppo lämmittää nälän iskiessä. Katsotaan, katsotaan... 

maanantai 25. elokuuta 2014

Viikonloppu sai ahmimaan

Mulla on mennyt mielestäni varsin kohtuullisesti ruokavalion kanssa. En ole noudattanut mitään varsinaista dieettiä, mutta lisännyt ruokavalioon kasviksia ja proteiiniä sekä kiinnittänyt huomiota rasvan laatuun. Liityin myös Kiloklubiin, jonne olen ahkerasti kirjannut syömisiäni. Vielä ruokavaliotakin paremmin liikkuminen on ollut hallinnassa: olen nyt käynyt jo lähes kolme kuukautta kuntosalilla kolmesti viikossa. Teen siellä kunnolla ja ahkerasti, aina maksimipainoilla ja liikkeisiin keskittyen. Tulostakin on syntynyt ainakin voimassa: painoja olen saanut lisättyä useampaankin liikkeeseen.

Kirjaan syömisiä Kiloklubiin. Tähtäimessä on saada noita palluroita vihreiksi joka päivä.

Mutta sitten tulee se Mutta. Nimittäin mulla on joku vinksahtanut näkökulma syömiseen ja se paljastui taas viikonloppuna. Mun mies lähti anoppilaan lasten kanssa koko viikonlopuksi. Itse en voinut mennä, koska olin sopinut jo paljon muuta. Heti, kun joku ei näe, alan miettiä, mitä söisin ja ruokavalio heittää häränpyllyä. Siis ihan tosissaan. Itse sain esimerkiksi töistä kuusi donitsia, jotka kaikki tuhosin yksin viikonlopun aikana. Siis K-u-u-s-i donitsia. Piti viedä perheelle ne, mutta eivät koskaan päätyneet lasten eikä miehen käsiin.

Ihan kuin sitten ei lihoa, jos syö salaa. Että se ei muka näy ulospäin, että ahtaa jotain tuollaista kurkusta alas ja vielä ihan järjettömiä määriä. Äsh. Siinä herkkuja ahmiessani kyllä tiedän, että en saisi toimia niin ja ettei se ole ollenkaan järkevää. Ja silti syön. Huono omatunto tulee vasta sitten, kun mättö on nielty.

Onneksi perhe tuli sunnuntaina takaisin ja paluu järkevään ruokavalioon on taas helpompaa. Tosin sanottakoot vielä, että liikuin kyllä viikonloppunakin: kävin molempina aamuina hölkkäämässä ja kuntosalillakin sunnuntaina. Myös tänään aamu alkoi hölkkälenkillä. Kivan reipashenkinen tapa aloittaa päivä.

Vaa'alle en ole nyt uskaltautunut ollenkaan. Tiedän kyllä lihonneeni, sillä vaatteet puristavat. Siitä johtuu myös tämä pieni blogihiljaisuuskin. Onneksi nyt ei ole hetkeen tiedossa mitään kokonaan itsekseni vietettävää viikonloppua, joten toivottavasti ruokapuolikin pysyy ruodossa. Lihaksia mulla on jo jossain tuolla laardin alla, vielä kun saisi kiristettyä löysät päältä pois.

torstai 10. heinäkuuta 2014

Terveellisiä valintoja

 Kaikki se kura, mitä ahdan kurkustani alas, saa joskus seuraakseen myös astetta parempia valintoja. Vai mitä tuumitte mun työpöydän ääressä nautituista eväistä? Okei, ihan koko näkkäripakettia en kyllä vetänyt, mutta pari palaa päivässä :)